مهندسین 401
وبلاگ کوتاهی برای زارش

سلام

امیدوارم درساتون خوب پیش بره

داشتم فکر میکردم که چجور مطلبی توی این موقع سال بیشتر به دردتون می خوره که ناگهان ! به ذهنم رسید که درمورد دانشگاه و درس ها بنویسم تا هم انگیزه بگیرید و هم بدونید که بعد از رهایی از کنکور هم باز هم باید درس بخونید!

خب!دانشگاه با مدرسه خیلی تفاوت داره

نمیشه گفت سخت تره یا آسون تر اما مدلش کاملا متقاوته.هرچند هنوز هم بعضی ها توی حال و هوای مدرسه درس می خونن ! اما خیلی فرق داره

این جا خبری از ریاضی نیست.پس توی این سال آخری ، حسابی از خجالتش دربیاید.خودم خیلی دلم برای ریاضی تنگ شده اما حیف که دیگه ریاضی نداریم اصلا

یه نکته ای که خیلی به نظرم مهمه اینه : این که توی دانشگاهی که خیلی دوستش دارید درس بخونید ، صرفا برای همون 1 هفته ی اول مهمه.واقعا میگم.اولش که دانشگاه ایران قبول شدم فکر می کردم خیلی بد شده اما الآن واقعا راضی ام.الآن می بینم که خیلی هم فرق نداشت.همه الآن سرگرم درس هستن و واقعا کسی به این فکر نمی کنه که این دانشگاه بهتره یا اون یکی.وقتی فکر کنید می بینید که خیلی فرقی نداره که کجا درس بخونید.مهم اینه که خوب درس بخونید.مهم اینه که رشته ی تحصیلیتون رو دوست داشته باشید.و حتی اگه دوست ندارید مهم اینه که پای تصمیمی که گرفتید بایستید و تا آخرش پیش برید.

درمورد دانشگاهمون اگه بخوام توضیح بدم باید بگم که یک نکته ی بسیار خوبی که دانشگاهمون داره اینه که ساختموناش جدیدن و امکاناتش واقعا عالی و به روزه.یک عدد کتابخانه داریم که بدون اغراق فوق العاده است.یک عدد هم سالن همایش های رازی داریم که من خیلی دوستش دارم.کلا فضای دانشگاهمون خوبه.هرچند دانشگاهمون اونقدرا هم بزرگ نیست اما واقعا آدم گاهی وقتا خیلی خسته میشه که بخواد از یه طرف دانشگاه بره یه طرف دیگه

و اما درس ها: درس های پزشکی خیلی با هم متفاوتند.یه توضیح مختصری درمورد درس ها میدم:

آناتومی : شاید تنها درسی که من خیلی دوستش دارم همین آناتومی باشه.خیلی تجربه ندارما اما مدلش این جوریه که خیلی به متن کتاب نیاز ندارین.طوریه که اگه دفعه ی اول خوب یاد بگیرین و یه کمی هم مرور  داشته باشین خیلی راحته.برعکس بافت که در خط بعدی توضیح داده می شود

بافت : یکی از دروسی که خیلی ازش خوشم نمیاد.البته بیشتر فصل های اولشه که بده.میگن بعدی هاش بهتره

بهداشت : حکم زنگ تفریح رو داره متاسفانه.نه این که آسون باشه ها.نه.قضیه اینه که سر کلاس اصلا حس گوش دادن به درس نیست.به قول یکی ، مثل تعلیمات اجتماعی دبستانهsmiley

بیوشیمی : نه کاملا آسون و نه خیلی سخت.بیشتر بچه ها این درس رو دوستش ندارن.اما به نظر من با یه کم خوندن میشه موفق بود توی این درس.حالا ببینیم آخر ترم چگونه می شود؟wink

و اما درمورد غذا : قدر دست پخت مادر گرامیتان را بدانید

غذای دانشگاه فقط برای زنده ماندن است و نه چیز دیگر.پس به عنوان غذا به آن فکر نکنیدwinklaugh

و در نهایت این که

قدر دوران فرمانرویی تان را در سال کنکور بدانید.چرا؟!

چون دیگر تکرار نمی شودlaugh

پیروز و موفق




ارسال توسط زکریا حسین زائی

دانشگاه‌ صنعت‌ نفت‌، با نام‌ آموزشگاه‌ فنی‌ آبادان‌ در سال ‌1318 شروع‌ به‌ كار كرد و سپس‌ در سال‌ 1335 با برنامه‌های ‌جدید آموزشی‌ به‌ دانشكده‌ نفت‌ آبادان‌ تغییر نام‌ یافت‌. این ‌دانشگاه‌، در سال‌ 1368 با تصویب‌ شورای‌ گسترش ‌آموزش‌ عالی‌ با ادغام‌ چند واحد آموزشی‌ تحت‌ پوشش‌ وزارت ‌نفت‌، تأسیس‌ گردید.

 

این دانشگاه با مجموع فضای بالغ بر 370،000 متر مربع و با بیش از 70 عضو هیئت علمی، فعالیت گسترده‌ای را برای تربیت نیروهای متخصص جهت رفع نیازهای صنعت نفت كشور انجام داده است. در حال حاضر دانشگاه صنعت نفت در سه دانشكده خود در شهرهای اهواز، آبادان و تهران در رشته‌های بالادستی نفت در مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد اقدام به پذیرش دانشجو می‌نماید و كلیه دروس تخصصی، به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. همچنین این دانشگاه در مجتمع آموزشی علوم دریایی خود در شهرستان محمودآباد، به آموزش دانشجو در رشته‌های دریانوردی می‌پردازد.

 

رشته‌های بالادستی و سایر رشته‌های مرتبط با صنعت نفت در این دانشگاه عبارتند از:

 

مهندسی شیمی ( مهندسی آتش )

مهندسی بازرسی فنی

مهندسی ایمنی و حفاظت محیط زیست

مهندسی اكتشاف نفت

مهندسی شیمی ( صنایع گاز )

مهندسی شیمی ( انتقال و فرآوری گاز )

مهندسی استخراج نفت ( حفاری )

مهندسی نفت ( مخازن نفت )

مهندسی نفت ( بهره برداری از منابع نفت )

مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون

اقتصاد انرژی (مدیریت اقتصاد نفت)

حسابداری



علاوه بر این دانشگاه صنعت نفت در قالب طرح‌های ذیل به تربیت نیروی انسانی متخصص پرداخته است:

 

اجرای طرح دكترای مهندسی نفت بطور مشترك با دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگاه صنعت نفت.

اجرای طرح Double Majorدر مقطع كارشناسی.

اجرای طرح Dual Degreeدر مقطع كارشناسی ارشد با همكاری دانشگاه‌های IFPفرانسه، Curtinاسترالیا و Calgaryكانادا.

اجرای طرح دوره‌های دریانوردی در رشته‌های افسر دومی عرشه و مهندس سومی موتور.

اجرای طرح MBAدر مقطع كارشناسی ارشد. دانشگاه صنعت نفت در استان خوزستان و در شهرآبادان قرار دارد.

 

سایت:http://www.put.ac.ir/




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

این دانشگاه در سال 1336 با نام آموزشگاه عالی جنگل و مرتع فعالیت خود را به عنوان نخستین مؤسسه آموزش عالی درسطح استان مازندران آغاز كرد و در سال 1354 ضمن تغییر نام به مدرسه عالی منابع طبیعی با سه رشته تحصیلی جنگل ، مرتع و حفاظت خاك و آبخیزداری به كار خود ادامه داد. دانشگاه از سال 1360 با نام دانشكده منابع طبیعی ، تحت پوشش دانشگاه مازندران قرار گرفت . در سال 1367 همراه آموزشكده كشاورزی گنبد كه در سال 1364 راه اندازی شده بود ، از پوشش دانشگاه مازندران خارج و طبق مصوبه شورای گسترش با نام مجتمع دانشگاهی علوم كشاورزی و منابع طبیعی به فعالیت ادامه داد. در سال 1371 نیز با نام دانشگاه و اولین دانشگاه تخصصی كشاورزی و منابع طبیعی شروع به كار كرد كه هم اكنون در چهار مقطع كاردانی ، كارشناسی و كارشناسی ناپیوسته ، كارشناسی ارشد و دكتری در قالب دانشکده جنگلداری ، دانشکده شیلات و محیط زیست ، دانشکده علوم پایه ، دانشکده علوم زراعی ، دانشکده علوم كشاورزی ، دانشکده علوم و صنایع غذایی ، دانشکده مرتع و آبخیزداری ، دانشکده مهندسی چوب و کاغذ ، دانشکده مهندسی زراعی ، دانشکده کشاورزی گنبد به فعالیت خود ادامه می دهد .

 

سایت: http://www.gau.ac.ir/




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

معرفی دانشگاه فردوسی مشهد
 

دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی ، با تبدیلِ آموزشگاه عالی بهداری به دانشکده پزشکی ، تاسیس شد و با صدور مجوز ایجاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال ۱۳۳۵ رسما فعالیت خود را آغاز نمود. به تدریج دانشکده های الهیات ، علوم پایه ، علوم تربیتی و روانشاسی ، کشاورزی و مهندسی در این دانشگاه تاسیس شدند. آموزشکده کشاورزی شیروان نیز در سال ۱۳۶۳ به این مجموعه افزوده شد.


در سال ۱۳۶۶ در پی تصمیم هیئت محترم دولت مبنی بر تفکیک وزارت فرهنگ و آموزش عالی از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، دانشگاه مشهد نیز به دو دانشگاه علوم پزشکی و فردوسی مشهد تقسیم شد.
در سال ۱۳۶۷ دانشکده علوم اداری و اقتصادی ، در سال ۱۳۷۰ دانشکده دامپزشکی ، در سال ۱۳۷۳ واحد نیشابور که اکنون دانشکده هنر نامیده می شود و دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، و در سال ۱۳۷۵ دانشکده علوم ریاضی ، به واحد های آموزشی دانشگاه فردوسی افزوده شد.
دوره شبانه دانشگاه فردوسی مشهد نیز از سال ۱۳۶۹ با پذیرش دانشجو در رشته های زبان و ادبیات فارسی ، زبان و ادبیات عرب ، زبان و ادبیات فرانسه ، جغرافیا ، علوم اجتماعی ، فقه و مبانی حقوق اسلامی و علوم قرآنی و حدیث ، آغاز به کار نمود.
دانشگاه فردوسی مشهد به لحاظ قدمت ، سومین دانشگاه کشور و بزرگترین مرکز آموزش عالی در منطقه شمال شرق کشور محسوب می شود.
این دانشگاه در حال حاضر با بیش از ۱۶۰۰۰ دانشجو ، ۶۵۰ عضو هیئت علمی و ۲۰۰۰ کارمند ، فعالیت علمی ، آموزشی و پژوهشی گسترده ای دارد.
در حال حاضر این دانشگاه سالانه بیش از ۳۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر برای تحصیل در حدود ۱۸۰ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری می پذیرد.
ویژگی انحصاری دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاه فردوسی مشهد مهمترین ویژگی اش مجاورت با حرم مطهر رضوی علیه السلام می باشد برای اهل علم این ویژگی بسیار حیاتی و ارزشمند است اما در بُعد دانشگاهی این دانشگاه بزرگترین داتنشگاه شرق کشور است که توانسته بسیاری از پتانسیل های منطقه خراسان و استان های اطراف را پوشش دهد. دکتر علی شریعتی از دانش آموختگان این دانشگاه است. این دانشگاه نیز در مجموعه متمرکزی به وسعت ۳۰۰ هکتار واقع شده است.

تاریخچه

با تبدیل آموزشگاه عالی بهداری در سال ۱۳۲۸ به دانشکده پزشکی ، نخستین گام در راه تاسیس سومین دانشگاه ایران در شهر مقدس مشهد برداشته شد

در سال ۱۳۳۴ با صدور مجوز دیگری دانشکده ادبیات با پنج رشته جداگانه تاسیس یافت . با گسترش آموزش عالی در کشور به ترتیب دانشکده معقول و منقول (که بعدأبه الهیات تغییر نام یافت ) دانشکده علوم ، دانشکده دندانپزشکی ، دوره شبانه ، دانشکده علوم دارویی و تغذیه ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده کشاورزی ، دانشکده مهندسی ، مؤسسه بینایی سنجی ، دبیرستان دانشگاه و مرکز تعلیمات به مجموعه دانشگاه مشهد که ازسال ۱۳۵۳ به دانشگاه فردوسی تغییر نام یافته بود افزوده شد .

ضرورت گسترش آموزش پس از انقلاب اسلامی سبب شد که پس از تغییردر برخی واحدهاو تفکیک دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشکده علوم اداری و اقتصادی ، دانشکده دامپزشکی، آموزشکده کشاورزی شیروان ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشکده علوم ریاضی ، دانشکده هنر نیشابور ، پژوهشکده علوم گیاهی ، مرکز تحقیقات زمین لرزه شناسی ، کالج دانشگاه ، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست ،و دانشکده معماری و شهرسلزی ، یکی پس از دیگری به مجموعه واحدهای دانشگاه اضافه شود .

در حال حاضر دانشگاه فردوسی مشهد با شش دهه تجربه آموزشی – پژوهشی و دارا بودن حدود ۱۵۳۰۴ دانشجوی کارشناسی، ۴۲۱۹ دانشجوی کارشناسی ارشد، ۱۱۷۵ دانشجوی دکتری تخصصی و نزدیک به ۷۰۰ عضو هیات علمی یکی از معتبر ترین دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران است که به میمنت همجواری با بارگاه ملکوتی هشتمین اختر آسمان ولایت ، حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) و با تلاش همه استادان و مسؤولان اجرایی آن قطب عظیم علمی و فرهنگی و شاخص آموزش عالی در شمال شرق کشور است .

مدیریت دانشگاه شامل : ریاست دانشگاه و معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی ، پژوهش و فناوری ، اداری و مالی ، دانشجویی و فرهنگی وطرح و برنامه است که بر اساس تشکیلات سازمانی مصوب محور اصلی کلیه امور ، کارکردو اتخاذ تصمیمات دانشگاه می باشند .

همچنین نهادهای فرهنگی مانند : دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری ، جهاد دانشگاهی ، تشکلهای اسلامی دانشجویی ، هیأت علمی ، انجمن های علمی و قطب های علمی همگام با مدیریت ، دانشگاه را در انجام رسالت های خود یاری می نمایند .

دانشکده‌ها

* دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
* تربیت بدنی و علوم ورزشی
* الهیات
* دامپزشکی
* علوم اداری و اقتصاد
* علوم پایه
* علوم تربیتی و روانشناسی
* علوم ریاضی
* کشاورزی
* فنی و مهندسی
* معماری و شهرسازی
* منابع طبیعی و محیط زیست
* هنر
* آموزشکده شیروان
* پژوهشکده علوم گیاهی
سازمان مرکزی

این سازمان محل کارمندان سازمانی حوزه ریاست دانشگاه و معاونین دانشگاه می‌باشد در ضمن محل دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز در سازمان مرکزی است

دانشکده مهندسی

دانشکده مهندسی در مهر ۱۳۵۴با پذیرش ۳۰دانشجو در رشته برق و ۳۰دانشجو در رشته مکانیک فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشکده هم اکنون دارای رشته‌های زیر است:

* مهندسی برق
* مهندسی شیمی
* مهندسی صنایع
* مهندسی عمران
* مهندسی کامپیوتر
* مهندسی مکانیک
* مهندسی مواد

سایت رسمی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد http://engineering.um.ac.ir می‌باشد.

انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده مهندسی

انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده مهندسی مجموعه‌ای از هفت انجمن علمی با گرایش‌های گوناگون می‌باشند که همه آنها تحت یک عنوان واحد سعی در انجام فعالیت‌های دانشجویی می‌نمایند. انجمن‌های علمی صنایع، برق، عمران، متالورژی، کامپیوتر، شیمی و مکانیک. هدف این انجمن‌ها برگزاری همایش‌ها، سمینارها، کارگاه‌های آموزشی، مسابقات کشوری و همچنین حمایت از طرح‌های پژوهشی و مقالات علمی و انتشار مجلات تخصصی می‌باشند. انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده مهندسی یکی از سیزده انجمن‌های علمی دانشکده‌های دانشگاه فردوسی می‌باشد که علی رغم جوان بودن دانشکده و قدمت کم انجمن‌های آن توانسته‌است بر پایه کوشش، باور و همچنین همراهی کلیه دانشجویان کارنامه‌ای درخشان را از خود بر یادگار بگذارد. مقام برترین انجمن علمی کشور که در سال گذشته در دومین جشنواره ملی حرکت به مکانیک اطلاق گردید و همچنین قرار گیری این انجمن در رتبه A، قرار گیری انجمن‌های علمی کامپیوتر، برق و عمران در رتبه B و حتی قرار گیری انجمن‌های صنایع، شیمی و متالورژی در رتبه‌های بعدی در رده بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، علی رغم فعالیت دو یا سه ساله این انجمن‌ها، تصدیق کننده فعالیت‌های آنها و گوشه‌ای از افتخارات بیشمار انجمن علمی دانشکده مهندسی می‌باشد. انجمن‌های علمی دانشکده مهندسی به شرح زیر می‌باشند:

* ۱) انجمن علمی مهندسی عمران: تاسیس: ۱۳۷۷، اهم فعالیت‌ها: سومین همایش دانشجویی عمران(۱۳۷۸)، دومین، سومین و چهارمین دوره مسابقات بتن شرق کشور(۱۳۸۵،۱۳۸۷،۱۳۸۸)، نخستین همایش ملی اصلاح الگوی مصرف در صنعت ساختمان(۱۳۸۸)، همکاری در سومین همایش بتن منطقه شرق کشور(۱۳۸۸)،چاپ و انتشار نشریه علمی-تخصصی طرح و ساخت(۱۳۸۵ تا کنون)،دو دوره مسابقات پل‌های ماکارونی شرق کشور(۱۳۸۶،۱۳۸۸)، راه اندازی سایت زسمی مسابقات ، رونمایی از بزرگترین سازه ماکارونی خاورمیانه(۱۳۸۹)، همکاری در برگزاری پنجمین کنگره ملی عمران (۱۳۸۹)، دبیر برگیزده سومین جشنواره ملی حرکت در زمینه فعالیت‌های ترویجی (۱۳۸۹)، دبیر و انجمن برگزیده برگزیدگان دانشگاه فردوسی مشهد (۱۳۸۹)، انجمن برگزیده در زمینه کارآفرینی، مسابقات و نورآوری در دانشگاه فردوسی مشهد (۱۳۸۹)
* ۲) انجمن علمی مهندسی کامپیوتر
* ۳) انجمن علمی مهندسی برق
* ۴) انجمن علمی مهندسی شیمی
* ۵) انجمن علمی مهندسی مکانیک
* ۶) انجمن علمی مهندسی صنایع
* ۷) انجمن علمی مهندسی متالورژی

دبیران انجمن‌های علمی دانشکده مهندسی:

* ۱۳۸۶: محمد ضیایی (شیمی)
* ۱۳۸۷: آرمان محسن زاده(مکانیک)
* ۱۳۸۸:فرزاد پیاده(عمران)
* ۱۳۸۹: ایمان هوشیار (عمران)

دانشکده علوم پایه

دانشکده علوم در سال ۱۳۴۰ تأسیس شد.پذیرش دانشجو در رشته ریاضی ـ فیزیک ازسال ۱۳۴۱ آغاز گردید. در سال ۱۳۴۴ رشته‌ریاضی ـ فیزیک منحل و رشته‌های ریاضی، فیزیک و شیمی با پذیرش ۵۰ دانشجو در هرگروه جایگزین آن شد. رشته‌های زمین‌شناسی وزیست‌شناسی در سال ۱۳۴۶ تاسیس گردیدند.رشته آمار که قبلاً با ریاضی مشترک بود در سال‌۱۳۶۷ به‌طور مستقل دانشجو پذیرفت. رشته‌کامپیوتر در سال ۱۳۶۸ از گروه ریاضی جدا شدو به صورت مستقل تشکیل و به دانشکده‌مهندسی منتقل گردید. طرح تأسیس دانشکده‌علوم ریاضی در سال ۱۳۷۵ به تصویب رسید واین دانشکده به‌طور رشته‌ای جداگانه در سال ۱۳۷۶شروع به فعالیت نمود. دانشکده علوم پایه در حال‌حاضردارای چهارگروه آموزشی زمین‌شناسی،شیمی، زیست‌شناسی و فیزیک است. تعداداعضای هیأت علمی این دانشکده بالغ بر ۸۸ نفر وتعداد کارکنان ۱۱۷ تن است. تعداد دانشجویان‌در حال حاضر (نیمسال اول ۸۷-۱۳۸۶) شامل :کارشناسی ۱۶۱۰ نفر، کارشناسی ارشد ۵۱۳ نفر، و دکتری‌۱۶۵ نفر است.

* فیزیک
* شیمی
* زمین شناسی
* زیست شناسی

دانشکده علوم اداری و اقتصادی

دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۶۶ با هدف تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص کشور در زمینه‌های اقتصاد، مدیریت، حسابداری، حقوق و علوم سیاسی تأسیس شد. فعالیتهای آموزشی دانشکده از مهرماه سال ۱۳۶۷ با پذیرش‌۱۲۰ دانشجو در سه رشته کارشناسی: اقتصاد بازرگانی، حسابداری و مدیریت بازرگانی آغاز شد. درسالهای بعد به ترتیب رشته‌های کارشناسی حقوق، اقتصاد نظری و مدیریت دولتی به رشته‌های قبلی اضافه شدند. توسعه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی این دانشکده با تأسیس دوره‌های کارشناسی ارشد علوم اقتصادی و کارشناسی‌ارشد (معادل‌) توسعه اقتصادی و برنامه ریزی در سال ۷۳ ادامه یافت. ایجاد دوره روزانه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دوره شبانه رشته‌های کارشناسی مدیریت بازرگانی و حقوق درسال‌های ۷۳و۷۴، کارشناسی اقتصاد بازرگانی در سال ۷۶ و علوم سیاسی در سال‌تحصیلی ۷۸موجبات گسترش بیشتر فعالیت‌های آموزشی این دانشکده را فراهم نمود. سپس کارشناسی ارشد حسابداری در سال ۸۳، کارشناسی ارشد حقوق (گرایش جزا و جرم شناسی) در سال ۸۵، کارشناسی ارشد علوم سیاسی در سال ۸۵ ، دکترای علوم اقتصادی وکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی در سال ۸۶ وکارشناسی ارشد اقتصاد انرژی ودکترای مدیریت در دو گرایش رفتارسازمانی ومنابع انسانی در سال ۸۷ به دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشکده اضافه گردیدند. در حال حاضر تعداد ۲۱۰۰ نفردانشجوی دختر و پسر در دوره‌های کارشناسی (روزانه و شبانه‌)، کارشناسی ارشد و دکترا ی این دانشکده مشغول به‌تحصیل هستند.

* اقتصاد
* مدیریت
* حسابداری
* حقوق
* علوم سیاسی

سایت رسمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد http://fea.um.ac.ir می‌باشد.

امکانات ورزشی

فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی روحیه و انگیزه کار و تلاش را در افراد تقویت می نماید . از این رو ضروریست که فعالیت های ورزشی و فوق برنامه در دانشگاه با تشویق دانشجویان به این امور سلامت ، شادابی و کارایی آنها در تحصیل و پژوهش تضمین شود
۱- توسعه و تعمیم رشته های مختلف ورزشی در دانشگاه و ایجاد تسهیلات لازم
۲- ارزشیابی کار دانشجویان از طریق آزمون های لازم
۳- برگزاری مسابقات ورزشی
۴- تهیه وسایل ورزشی مورد نیاز دانشجویان
۵- تشکیل گروه های مختلف ورزشی
۶- مراقبت و بهره برداری از میادین و تاسیسات ورزشی دانشگاه
این محورها مجموعه فعالیت های دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه تربیت بدنی می باشد که استخر سرپوشیده ، زمین چمن استاندارد ، سالن های والیبال و بسکتبال ، سالن چند منظوره جهت ورزش های انفرادی و جمعی ، بستر انجام فعالیت های ورزشی دانشجویان است.




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

معرفی دانشگاه شهید بهشتی
 

دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه های مهم و پیشگام در تولیدات علمی و ایجاد رشته های نوین و کاربردی در کشور می باشد که توانسته است در پیشرفت علمی تحقیقاتی مراکز صنعتی و غیر صنعتی نقش آفرین باشد.
اعضاء هیئت علمی این دانشگاه از نظر تعداد و همچنین از نظر سطح تحصیلات وسوابق اگر نگوئیم بی نظیر قطعا کم نظیر است . مراکز تحقیقاتی ، دانشکده های فعال و گروه های آموزشی توانمند و روابط عمومی فعال این دانشگاه ، این مرکز علمی را کانون توجه اندیشمندان ساخته است .

اطلاعات عمومی دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه ملی ایران در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۳۸ تأسیس شد. و به دنبال آن اساسنامه دانشگاه با سه رکن هیأت امناء، رئیس دانشگاه و شورای استادان با بررسی اساسنامه دانشگاههای معتبر دنیا و بر پایه ساختار ۲۷ دانشگاه ملی در کشورهای اروپایی و آمریکایی تدوین گردید. و در آبانماه ۱۳۳۹ در شورایعالی فرهنگ به تصویب رسید. با آنکه امر پذیرش ۱۲۰ دانشجو در دانشکده معماری و ۵۴ دانشجو در دانشکده بانکداری و علوم اقتصادی و مالی از مهرماه ۱۳۳۹ آغاز شده بود ولی دانشگاه عملاً در ۲۵/۱۱/۱۳۳۹ افتتاح شد.
اولین مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی در رشته معماری در سال ۱۹۶۱ تاسیش شد ، در حالیکه اولین مقطع دکترا در رشته علوم اقتصاد در سال ۱۹۹۱ شروع به کار کرد . امروز ، حدود ۷۰ رشته در مقطع ارشد و بیش از ۳۰ رشته در مقطع دکترا همان نشانه سرعت ، یعنی پیشرفت پایدار است ، وجود دارد.
در سال ۱۹۶۲ ، زمین اصلی دانشگاه شهید بهشتی در اوین که دهکده ای آرام در شمال تهران است ، توسعه یافت . پیشرفت امکانات جدید در فضای اصلی دانشگاه ، زمینه را برای افزایش فعالیت دانشگاهی مهیا کرد تا آنجا که در سال ۱۹۷۸ چندین دانشکده در دانشگاه شهید بهشتی فعال شدند.
دانشگاه شهید بهشتی هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزش عالی در ایران ، با وجود ۱۰ دانشکده و مدرسه ، ۳ موسسه تحقیقی و ۷ مرکز تحقیقی معرفی شده است .
با در نظر گرفتن امکانات وسیع و استاندارد بالای تحقیق و آموزش ، دانشگاه قادر است با فعالیتهایش را در سطح تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا توسعه دهد.
پرداخت شهریه های ورودی منبع اصلی درآمد دانشگاه شهید بهشتی در ۷ سال اول بود ، اما از سال ۱۹۶۸ ، مبالغی وجه دولتی نیز دریافت شد . با وجود این دانشگاه شهید بهشتی تا سال ۱۹۷۹ ، یعنی یکسال پس از انقلاب اسلامی ، در شروع کار یک دانشگاه خصوصی بود.
از آن زمان به بعد این دانشگاه یک دانشگاه دولتی شد . این دانشگاه تا سال ۱۹۸۳ دانشگاه ملی نامیده شد ، سپس با نام دانشگاه شهید بهشتی مجددا نام گذاری شد.
دانشکده های علوم پزشکی تا سال ۱۹۸۶ که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی شکل گرفت و مسولیت این دانشکده ها را به عهده گرفت ، بخشی از این دانشگاه بودند.
روند بازسازی که بوسیله آن دانشکده های جدیدی تاسیس شدند و برخی دانشکده ها ادغام شدند، ادامه داشت و هم اکنون دانشگاه شهید بهشتی شامل ۱۰ دانشکده است :
۱. معماری و شهرسازی
۲. ادبیات و علوم انسانی
۳. روانشناسی و علوم تربیتی
۴. مدیریت
۵. علوم و ریاضیات
۶. حقوق
۷. مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر
۸. علوم زمینه
۹. علوم
۱۰. علوم اقتصادی و سیاسی

ویژگی های خاص دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی در دو بخش مهم دارای ویژگی های منحصر به فرد در کشور است.
الف) داشتن ابتکار عمل در ایجاد دانشکده های مدرن برای رشته هایی که با توجه به فن آوری نوین به آنها نیاز است.
ب) کادر علمی پژوهشی از نظر سابقه علمی و فراوانی کارهای پژوهشی این دانشگاه را در رتبه ای ممتاز در سطح کشور قرار داده است.

امکانات ورزشی

با توجه به فضای مناسب و موقعیت جغرافیایی دانشگاه که برای ورزش پیاده روی بسیار مناسب است این دانشگاه علاوه بر زمین چمن فوتبال و استخر شنا از سالن های سرپوشیده چند منظوره جهت ورزش والیبال، پینگ پنگ، بسکتبال، کشتی و بدنسازی برخوردار است .

تشکل ها

  • بسیج دانشجوئی
  • جامعه اسلامی دانشجویان
  • انجمن اسلامی دانشجویان
  • جهاد دانشگاهی

دانشکده ها

* دانشکده معماری و شهرسازی (سال تأسیس ۱۳۳۹)
o رشته‌های معماری[[اساتید بنام رشته معماری مرحوم جهان آرا، مهندس جودت،دکترحبیبی، مهندس جودت ، مهندس فرهاد احمدی، دکتررازجویان ،دکترپرویز وزیری و بهرام وزیری ، دکتر نمازیان، ]]، برنامه ریزی شهری…
* دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی(سال تأسیس ۱۳۳۹)
o رشته‌های علوم سیاسی، اقتصاد نظری، بازرگانی…
* دانشکده ادبیات و علوم انسانی(سال تأسیس ۱۳۴۱)
o رشته‌های تاریخ، زبانهای خارجی، فلسفه…
* دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر(سال تأسیس ۱۳۶۹)
o رشته مهندسی کامپیوتر و رشته مهندسی برق
* دانشکده علوم(سال تأسیس ۱۳۴۲)
o رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست…
* دانشکده مدیریت و حسابداری(سال تأسیس ۱۳۶۹)
o رشته‌های مدیریت بازرگانی و صنعتی و دولتی، حسابداری…
* دانشکده حقوق(سال تأسیس ۱۳۴۵)
o رشته‌های حقوق بین اللمل، محیط زیست…
* دانشکده علوم ریاضی(سال تأسیس ۱۳۶۹)
o رشته‌های آمار، علوم کامپیوتر…
* دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی(….۱۳۵۵)
o رشته‌های روانشناسی، علوم تربیتی، راهنمایی و مشاوره…
* دانشکده مهندسی هسته ای(سال تأسیس ۱۳۸۴)
o رشته‌های مهندسی راکتور- پرتوپزشکی- چرخه سوخت – کاربرد پرتوها
* دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی(سال تأسیس ۱۳۴۷)
o رشته‌های فیزیولوژی ورزش…
* دانشکده مهندسی فن آوری‌های نوین(سال تأسیس ۱۳۸۲)
* دانشکده علوم زمین(سال تأسیس ۱۳۵۵)
o رشته‌های جغرافیا، زمین شناسی…

پژوهشکده ها

  • پژوهشکده اعجاز قرآن
  • پژوهشکده خانواده
  • پژوهشکده لیزر و پلاسما
  • پژوهشکده علوم محیطی
  • پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی

علاوه بردانشکده های دانشگاه ، پژوهشکده های فوق و همچنین پژوهشکده تازه تاسیس اعجاز قرآن بطور مستمر در زمینه های پژوهشی خاص فعالیت کرده و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی را نیز جذب و آموزش می دهند. مرکز اسناد و تحقیقات معماری، مرکز تحقیقات شیمیائی، مرکز رشد و واحدهای فناوری، دفتر کار آفرینی ، دفتر ارتباط با صنعت و همچنین قطب های علمی جغرافیا، کاتالیست ،مطالعات خاورمیانه و جهانی شدن، فوتونیک با گرایش لیزر، تاریخ ادبیات فارسی، خانواده، برنامه ریزی شهری و طراحی شهری در بافت های با ارزش و قطب ساختارهای جبری و منطقی در ریاضیات گسسته و کاربردهای آن، کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یونسکو و نیز مرکز سنجش از دورGIS ومرکز ایران شناسی از دیگر مــراکز و واحدهای تخصصی ای هستند که در زمینه های مورد علاقه خود بطور گسترده فعالیت می نمایند.
فعالیت های جاری دانشگاه توسط ۵ معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشجوئی و فرهنگی پژوهشی و فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و اداری مالی و مدیریت های تابعه با فعالیت اداری بیش از ۱۰۰۰ کارمند مجرب هماهنگ و تنظیم می شود.
تربیت بیش از ۵۰۰۰۰ دانش آموخته در مقاطع مختلف تحصیلی، تقدیم ۱۳۰ شهید بزرگوار در طول سالیان دفاع مقدس، برگزاری ده ها کنگره ، کنفرانس، سمینارو همایش علمی بین المللی، منطقه ای و کشوری ، برگزاری اولین جشنواره فرهنگ ملل، معرفی ده ها استاد، پژوهشگر، مدیر پژوهشی مخترع و مکتشف نمونه در سطح کشور، ابتکار برگزاری جشن های ازدواج دانشجوئی، اعطای دکترای افتخاری به مرحوم استاد بیرشک و…. برگ های زرینی از افتخارات بی شمار دانشگاه شهید بهشتی هستند.

 

امکانات خوابگاهی

دانشجویان این دانشگاه تا زمان فعالیت دانشگاه در سال ۱۳۵۷ به علت تمکن مالی عموماً نیاز به خوابگاه نداشتند. بنابراین تا پیروزی انقلاب اسلامی اساساً در این دانشگاه تجربه احداث و اداره خوابگاه و زندگی شبانه روزی دانشجویی به وجود نیامد. لیکن در سال ۱۳۶۲ با شروع مجدد فعالیت آموزشی دانشگاه و با توجه به ترکیب دانشجویان جدید و نیاز مبرم آنها به خوابگاههای دانشجویی مسئولین دانشگاه را بر آن داشت تا درصدد رفع این مشکل برآیند. تا سال ۱۳۷۰ با در اختیار گرفتن خوابگاههای استیجاری و واگذاری تا حدودی این مشکل برطرف می شد. از سال ۱۳۷۰ با احداث مجتمع خوابگاهی برادران و متعاقب آن احداث مجتمع خوابگاهی خواهران در سال ۱۳۷۱ (که این امر با کمک های افراد نیکوکار و مشارکت مالی برخی سازمانها و مؤسسات صورت گرفت) مشکل سکونت دانشجویان شهرستانی تا حد زیادی برطرف شد. ضمن آنکه خوابگاههای استیجاری و واگذاری سابق نیز همچنان برای این امر استفاده می شود و در پی جلب همین کمک های مردمی و با سرمایه گذاری مشترک پزشک کهنسال ایرانی مقیم فرانسه و دانشگاه، برجی ۱۳ طبقه با کاربری خوابگاهی به منظور اسکان دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی با ۷۲۰۰ متر مربع مساحت نیز در تاریخ ۱۹ آبان ۸۲ تأسیس و به بهره برداری رسید. هم چنین کلنگ افتتاح فاز دوم طرح خوابگاهی متأهلی نیز در همان تاریخ و با حضور مقامات علمی و سیاسی کشور در ضلع شمال غربی دانشگاه به زمین زده شد.

تسهیلات و وام ها

صندوق رفاه دانشجویان به منظور ایجاد زمینه مناسب جهت رشد استعدادها و کمک به وضع تحصیلی و معیشت دانشجویان مستعد و کم بضاعت کشور و جهت تأمین بخشی از هزینه های دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی هر ساله برابر ضوابط و مقررات و اعتبارات تخصیص یافته، تسهیلاتی را به صورت وام (تحصیلی، مسکن، ازدواج، ضروری، خوابگاه، بیمه خدمات درمانی) و ودیعه مسکن به دانشجویان دوره روزانه و وام ضروری به دانشجویان دوره شبانه ارائه می نماید. دانشجویان متقاضی دریافت وام با مراجعه به مدیریت امور دانشجویی دانشگاه و تکمیل فرم های مربوطه می توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده صندوق رفاه دانشجویان در طول سنوات تحصیل بهره مند شوند. گفتنی است بر اساس مصوبه های موجود تسهیلات ویژه ای نیز برای دانشجویان ممتاز در نظر گرفته شده است.
اولین شهرک بانکداری الکترونیک با مشارکت بانک تجارت دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی شده و در مهرماه سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد. از مزایایی این طرح در اختیار قرار دادن کارت جوان به دانشجویان ورودی جدید به منظور حذف استفاده از پول کاغذی با در اختیار داشتن کیف پول اکترونیک می باشد.
رستورانها و بوفه های دانشگاه با در اختیار گذاشتن غذای گرم و سرد به قیمت مناسب در طول روز خدمات تغذیه ای را به دانشجویان ارائه می دهند هم چنین یک وعده غذاخوری خوابگاهها توزیع می گردد.
سرویس ایاب و ذهاب برای انتقال دانشجویان از سطح شهر و بالعکس با مسیرهای منتهی به میادین اصلی شهر و شهرهای اقماری اطراف تهران، از شروع سال تحصیلی تا پایان هر ترم فعال می باشد. اداره بهداشت و درمان و مشاوره دانشجویان با بخش های عمومی و تخصصی پزشکی امکان استفاده دانشجویان از این بخش ها را فراهم نموده است. شایان ذکر است با توجه به قراردادهای تنظیم شده، در صورت نیاز به بستری دانشجویان و درمانهای تکمیلی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امکانات بیمارستانی خود را در اختیار دانشجویان این دانشگاه قرار می دهد.

منبع: شبکه رشد، سایت دانشگاه شهید بهشتی، ویکی پدیا




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

معرفی دانشگاه علم و صنعت ایران
 

دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است. این دانشگاه در سال ۱۳۰۸ تأسیس شده و مقر آن در تهران است. این دانشگاه، همچنین در شهرهای اراک، بهشهر و دماوند شعبه دارد. در حال حاضر حدود ۷ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و در رشته‌های مختلف مهندسی و علوم پایه (۴۲ رشته تخصصی) مشغول به تحصیل‌اند. برخی اعتقاد دارند این دانشگاه، اولین موسسه آموزش عالی کشور محسوب می‌شود. این دانشگاه تنها دانشگاه فنی و مهندسی است که دارای دانشکده مهندسی معماری می‌باشد.


واحد بهشهر دانشگاه علم و صنعت ایران از سال ۱۳۷۳ با پذیرش ۹۰ دانشجو در سه رشته مهندسی کامپیوتر ( نرم افزار ) ، مهندسی صنایع ( تولید صنعتی ) و ریاضی کاربردی تاسیس گردید . این واحد دانشگاهی در حال حاضر دارای ۸۳۰ دانشجو در رشته های فوق می باشد تا بحال ۱۱۰۰ نفر از واحد بهشهر فارغ التحصیل شده اند و تمام دانشجویان این واحد در دوره نوبت دوم ( شبانه ) تحصیل می نمایند.

تاریخچه علم وصنعت ایران

دانشــگاه علم و صنعت ایــران در زمینی به مساحت ۴۲۰ هزار متر مربع در شمال شــرقی شهر تهران واقع شده‌است. ایــن دانشگاه، هفتاد و هشت سال سابقه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دارد. هسته اولیه دانشگاه در سال ۱۳۰۸ با هدف ایجاد زمینه‌های لازم برای تحصیلات دوره عالی مهندسی در کشور، با نام هنرســرای عالی درخیابان ۳۰تیر (قوام السلطنه ســابق) تأسیس شد. در ســال ۱۳۳۶ هنرسرای عــالی بــا تغییراتی بــه محل فعلی دانشــگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک سابق) انتقال یافت و به عنوان انستیتو تکنولوژیک تهران (TIT) هنرسرای عالی فنی، فعالیت خود را ادامه داد.

از سال ۱۳۴۱ بار دیگر این مؤسسه دستخوش تحولاتی گردید و به مکان جدید در نارمک (محل کنونی دانشگاه علم و صنعت ایران) انتقال یافت. از این زمان به بعد هدف اصلی در نظر گرفته شده برای آن تربیت دبیر فنی برای تأمین کادر هنرستان‌های صنعتی بود. در سال ۱۳۵۱ هنرسرای عالی به دانشکده علم و صنعت ایران تغییرنام یافت ودر نهایت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و با توجه به گسترش و تغییرات کیفی کارگاه‌های علمی و آموزشی، از سوی وزارت آموزش عالی به دانشگاه علم و صنعت ایران تبدیل گردید. این موسسه، از بدو تأسیس، چندین بار تغییر نام و مکان داده‌است که مهم‌ترین تغییرات آن بدین شرح است:

* سال ۱۳۰۸ : تأسیس با نام هنر سرای عالی در خیابان ۳۰ تیر (قوام السلطنه)
* سال ۱۳۳۶ : تغیر نام به انستیتو تکنولوژی تهران (TIT)
* سال ۱۳۴۲ : تغیر نام به هنر سرای عالی و انتقال به محل کنونی (نارمک)
* سال ۱۳۵۱ : تغیر نام به دانشکده علم و صنعت ایران
* سال ۱۳۵۷ : ارتقا به دانشگاه علم و صنعت ایران

وضعیت فعلی دانشگاه

در حال حاضر دانشگاه علم و صنعت ایران در بیش از ۳۲ گرایش در مقطع کارشناسی ۶۶ گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و ۳۲گرایش در مقطع دکترا دانشجو می‌پذیرد. تعداد اعضای هیات علمی ۳۷۴نفرند که به تفکیک عبارتند از: ۲۵ استاد، ۸۴ دانشیار، ۲۰۲ استادیار، ۶۲مربی و یک مربی آموزشیار.

این دانشگاه دارای امکانات گسترده‌ای از قبیل: کتابخانه مرکزی و ۱۷ کتابخانه اقماری مستقر در دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی، مرکز انتشارات، مرکز کامپیوتر، مرکز فناوری اطلاعات، کارگاه‌های صنعتی، آزمایشگاه‌های متعدد و مجهز آموزشی و پژوهشی و تخصصی و ده مرکز تحقیقاتی می‌باشد. عناوین این مراکز بدین شرح است: مرکز تحقیقات سیمان، پژوهشکده سبز، پژوهشکده الکترونیک، مرکز تحقیقات مکانیک خودرو، موسسه کامپوزیت، مرکز تحقیقات مواد نسوز، آلومینیوم و ریخته گری، مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات(IT)، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، مرکز تحقیقات ژئوتکنیک و مرکز آموزش الکترونیکی (مجازی). مرکز اخیر از بهمن ۱۳۸۳ در سه رشته مهندسی کامپیوتر – نرم افزار، مهندسی فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر دانشجو پذیرفته‌است.

در دانشگاه علم و صنعت ایران علاوه بر وجود سه گروه مستقل آموزشی، فرهنگ و معارف اسلامی، زبان‌های خارجی و تربیت بدنی، سه واحد اقماری در اراک، بهشهر و نور هم چنین طرح توسعه دانشگاه در دماوند باپذیرش دانشجو درسه رشته مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی به صورت فراگیر در دست ساخت و گسترش می‌باشد.

دانشگاه دارای سیزده دانشکده‌است که عبارتند از:

* دانشکده مهندسی برق

* دانشکده مهندسی راه‌آهن

* دانشکده مهندسی خودرو

* دانشکده ریاضی

* دانشکده مهندسی شیمی

* دانشکده شیمی

* دانشکده مهندسی صنایع

* دانشکده مهندسی عمران

* دانشکده مهندسی مواد و متالورژی

* دانشکده مهندسی مکانیک

* دانشکده مهندسی کامپیوتر

* دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی

* دانشکده فیزیک

تمامی این سیزده دانشکده درسه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی هفت هزار و ده دانشجو (به انضمام واحدهای اقماری) به صورت حضوری و ۴۴۸ دانشجو به شکل مجازی، در مقطع کارشناسی ارشد ۳۲۷۲ دانشجو و در مقطع دکتری ۴۶۹ دانشجو مشغول به تحصیل می‌باشند.

امکانات

خدمات صنفی و رفاهی

* کفاشی
* خشک‌شویی
* آرایشگاه مردانه
* نانوایی
* عکاسی
* صحافی
* مرکز تایپ
* کتاب‌فروشی
* اداره پست
* تعاونی مصرف
* فروشگاه دانشجویی
* بهداری
* مرکز مشاوره
* موزه دانشگاه علم و صنعت

مکانهای فرهنگی

* مجتمع فرهنگی امام خمینی: ۳ سالن به گنجایش ۶۵۰ نفر
* آمفی تئاتر شهید بهرامی: ۱ سالن به گنجایش ۵۵۰ نفر
* مسجدالشهدای دانشگاه : شبستان به مساحت ۱۸۰۰ متر مربع
* آمفی تئاتر روباز : با مساحت ۱۵۰۰ متر مربع
* ۵ آمفی تئاتر در دانشکده‌های مهندسی راه آهن، مهندسی مواد، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، معماری و شهر سازی

کتابخانه‌های دانشگاه

* کتابخانه مرکزی
o مساحت: حدود ۲۰۰۰ متر مربع
o ۱۲۰، ۰۰۰ جلد کتاب علمی
o اشتراک ۹۰۰ عنوان مجله علمی داخی و بین المملی
o بانک میکرو فیلم: حدود ۱۴۰ عنوان مجلات پایه‌ای فنی و مهندسی در قالب ۲۹۰۰ حلقه میکرو فیلم
o مخزن باز در سال ۸۰۰ متر مربع
o ۱ سالن قرائت خانه شبانه روزی دانشجویان پسر
* ۱۴ کتاب خانه اقماری در دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه با ۸۰، ۰۰۰ جلد کتاب

واحدهای خاص

* تنها دانشکده مهندسی راه آهن در خاور میانه با حمایت راه آهن جمهوری اسلامی
* اولین دانشکده مهندسی خودرو در ایران با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
* مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات با همکاری وزارت پست و تلگراف و تلفن
* تنها موسسه کامپوزیت در ایران با مشارکت دفتر همکاری‌های فناوری نهاد ریاست جمهوری
* پژوهشکده الکترونیک با حمایت نهاد ریاست جمهوری
* مرکز تحقیقات آلومینیوم ایران

واحدهای اقماری

* دانشگاه علم وصنعت ایران واحد اراک
* دانشگاه علم و صنعت ایران واحد بهشهر
* دانشگاه علم و صنعت ایران واحد دماوند

دانشگاه‌های طرف قرار داد

دانشگاه‌هایی که با دانشگاه علم و صنعت ایران قرار دارد همکاری بسته‌اند عبارت‌اند از : دانشگاه سیتی انگلستان – دانشگاه ولز انگلستان – دانشگاه لاند سوئد – دانشگاه ایالتی تکنولوژی هوانوردی مسکو – انیستیتو مهندسی قدرت مسکو – دانشگاه حمل و نقل مسکو – دانشگاه مرکز پلی تکنیک کیف اوکراین – دانشگاه راه آهن اوکران – دانشگاه متز فرانسه – مرکز تحقیقاتی الکترونیک و میکرواپتولاکترونیک دانشگاه مون پلیه فرانسه – دانشگاه پیروماری کوری فرانسه – دانشگاه آشتوتکارت آلمان – مرکز آموزش و تحقیقات بیوگار آسیا و اقیانوسیه و چین – دانشگاه نفت چین – دانشگاه چیانگ تونگ شمالی چین – دانشگاه تکنولوژی مرکزی جنوبی چین – دانشگاه لاتروب استرالیا – دانشگاه فنی و مهندسی لاهور پاکستان و دانشگاه جهانگیر نگار داکا بنگلادش.

چهره‌های برجسته

چهره‌های علمی و صنعتی

* مهندس محمد باقر نیو: اولین دانش‌آموخته مهندسی در ایران، پایه گذار صنعت کاشی و نساجی جدید، صنعت ضرابخانه، صنعت چینی سازی، صنعت چای‌کاری در ایران، دانش‌آموخته سال ۱۳۱۱ – مهندسی ماشین سازی (برق و ماشین)
* پروفسور علی کاوه: چهره ماندگار مهندسی در ایران(در اولین دوره)، دارای حدود ۳۰۰ مقاله علمی در مجلات بین المللی، بیش از ۵ کتاب به زبان انگلیسی و ۲۵ کتاب به زبان فارسی، عضو هیئت علمی دانشکده عمران
* مهندس منوچهر سالور: پایه‌گذار صنعت سیمان در ایران، دانش‌آموخته سال ۱۳۱۴- مهندسی شیمی
* پروفسور جلال حجازی: پایه‌گذار صنعت ریخته‌گری ایران، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی، دانش‌آموخته سال ۱۳۴۴ مهندسی مواد و متالوژی
* پروفسور واهاک مارقوسیان: بنیان‌گذار رشته مهندسی سرامیک در ایران، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی

چهره‌های سیاسی

* دکتر محمود احمدی‌نژاد
* دکتر محسن رضایی
* دکتر محمد سلیمانی
* مهندس تقی محمدی

روسای سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور

* دکتر محمدعلی برخورداری: رییس دانشگاه تربیت معلم (رییس اسبق دانشگاه یزد و رییس سابق دانشگاه زنجان)
* دکتر حسین بلندی: رییس دانشگاه جامع علمی-کاربردی
* دکتر عبدالله جاسبی: رییس دانشگاه آزاد اسلامی
* دکتر علیرضا میرحبیی: رییس پژوهشکده صنایع رنگ
* دکتر علیرضا علی‌احمدی: رییس دانشگاه پیام نور
* دکتر فهیمی فر : رییس دانشگاه امیرکبیر

چهره‎های فرهنگی و هنری

* محمدرضا سرشار(رضا رهگذر)
* تهمینه میلانی
* توکا نیستانی

 

منبع: ویکی پدیا، وبسایت دانشگاه علم و صنعت ایران

 



تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان

 

تاریخچه دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از مراکز آموزش عالی ایران در سال ۱۳۵۳ واقع در بزرگترین قطب صنعتی کشور، در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غربی اصفهان و شمال شرقی خمینی شهر، در دامنه کوه سیدمحمد در زمینی به وسعت ۲۳ میلیون متر مربع احداث گردید. این دانشگاه فعالیتهای آموزشی خود را در سال ۱۳۵۶ با پذیرش حدود ۸۰۰ دانشجو در برخی رشته های فنی، مهندسی و کشاورزی آغاز نمود و اکنون با گذشت ۲۴ سال از شروع فعالیتهای آموزشی دانشگاه اغلب رشته های فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم پایه را در قالب ۱۳ دانشکده در بردارد.

در سال تحصیلی ۸۳-۸۲ تعداد ۱۵۵۰ دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه پذیرفته شده اند و جمعاً بیش از ۸۰۰۰ دانشجو در دانشگاه به تحصیل اشتغال دارند. ضمناً تعدادی دانشجوی خارجی از کشورهای سودان، لبنان و … نیز در دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند.
دانشگاه صنعتی اصفهان با برخورداری از کادر هیأت علمی فعال و ممتاز و نیز امکانات استثنائی خود، مفتخر است که آموزش را با بهترین کیفیت و استانداردهای بین المللی ارائه نماید، به طوری که فارغ التحصیلان دانشگاه با کیفیت ممتاز خویش فرصتهای بزرگی برای تصدی مشاغل و مسئولیتهای کلیدی در فضای صنعتی- اقتصادی رو به رشد کشور یافته و در ادامه تحصیلات عالی نیز موفقیت چشمگیری در داخل و خارج از کشور داشته اند.
وضعیت کالبدی دانشگاه صنعتی اصفهان که عمدتاً بعد از انقلاب شکل گرفته است بشرح ذیل می باشد.

 

۲۳۰۰ هکتار سطح کلی اراضی ۳۵۰ هکتار فضای سبز
۱۲۷۵۰۰ هکتار فضای آموزشی
۲۷۳۵۶۰ هکتار فضای کمک آموزشی و رفاهی
علوم پایه- فنی مهندسی- کشاورزی و منابع طبیعی گروههای آموزشی
۱۳ دانشکده تعداد دانشکده ها
۲ پژوهشکده و ۵ مرکز آموزشی تعداد مراکز آموزشی و پژوهشی
۸۵۵۳ نفر تعداد دانشجویان
۴۴۰ نفر تعداد اعضای هیات علمی
۱۱۹ نفر تعداد رشته های تحصیلی

 

جدول ۱- برخی شاخصهای آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان

 

۶۹۸۸ نفر تعداد دانشجویان کارشناسی
۱۳۲۵ نفر تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد
۲۴۰ نفر تعداد دانشجویان دکتری
۱۲۲ نفر تعداد اعضاء هیات علمی با مرتبه مربی
۲۱۱ نفر تعداد اعضاء هیات علمی با مرتبه استادیار
۷۸ نفر تعداد اعضاء هیات علمی با مرتبه دانشیار
۲۹ نفر تعداد اعضاء هیات علمی با مرتبه استاد
سرانه فضای آموزشی ۱۲۷۵۰۰ تقسیم بر ۸۵۵۳ مساوی است با ۹/۱۴ متر مربع
نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به اعضاء هیات علمی استادیار به بالا ۱۵۶۵ تقسیم بر ۳۱۸ مساوی است با ۹۲/۴
هرم اعضای هیات علمی (نسبت استادیار به بالا به مربعی) ۳۱۸ تقسیم بر ۱۲۲مساوی است با ۶/۲

 

جدول ۲- شاخصهای مهم پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان

 

۱۱۸ طرح تحقیقاتی در قالب طرحهای با اعتبار داخلی، خارجی از دانشگاه،استانی، بین دانشگاهی و ماده ۱۰۲ قانون برنامه سوم تعداد طرحهای تحقیقاتی انجام شده
۶ سمینار علمی و تخصصی تعداد سمینارهای برگزار شده
۳۸ هسته تحقیقاتی فعال تعداد هسته های تحقیقاتی
۱۰ فرصت مطالعاتی تعداد فرصتهای مطالعاتی
۶۰ سفر علمی به خارج از کشور تعداد سفرهای علمی خارج از کشور اعضاء هیات علمی
۱۵ عنوان کتاب با شمارگان ۴۰۰۰۰ جلد تعداد کتب منتشره توسط مرکز نشر دانشگاه
۱۲۵ عنوان مقاله تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر خارجی (ISI)
100000 جلد شامل عناوین فارسی و لاتین تعداد کتب موجود در کتابخانه مرکزی
۲۰۰۰ جلد پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد تعداد پایان نامه های موجود در کتابخانه مرکزی
۳ نشریه (استقلال- نشریه فیزیک- کشاورزی و منابع طبیعی) مجلات علمی منتشر شده توسط دفتر نشریات علمی

 

ویژگیهای خاص دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان در حقیقت یکی از قطب های علمی کشور است که با حضور چشمگیر در جشنواره های علمی و مسابقات علمی جهان و ارائه مقالات علمی در معتبرترین مجلات علمی دنیا زنده بودن و پویائی را نمایش می دهد.
ارتباط مناسب این دانشگاه با صنعت و مجهز بودن کارگاه های آموزشی و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی یکی از بارزترین مشخصه های آن است. دانشگاه صنعتی اصفهان مانند یک شهرک دانشگاهی در درون خود تمامی امکانات اولیه برای زندگی را مهیا نموده و نیازهای عمده دانشجویان را مهیا نموده، فعالیت مراکز خدماتی در درون این دانشگاه چشمگیر است. و بخش پژوهشکده برق و کامپیوتر و امکانات ورزشی این دانشگاه خصوصاً استخر سرپوشیده این دانشگاه خیره کننده است که در گالری عکس نمائی از آنها پیداست. مسئولیت روابط عمومی این دانشگاه بدست افرادی کارآمد و تحصیلکرده در رشته روابط عمومی است که در ساماندهی اجزاء مختلف دانشگاه صنعتی اصفهان نقش مهمی را ایفاء می نماید.

معرفی دانشکده ها

  • دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده عمران دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده معدن دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده مواد دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان
  • کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان

 

امکانات ورزشی

 

 

امکانات ورزشی دانشگاه صنعتی اصفهان همانند بسیاری از دانشگاه های دیگر کشور جهت ارتقاء روحیه دانشجویان و ایجاد فضای با نشاط از امکانات مناسبی بهره مند است که عبارتند از :
۱. سالن ورزشی والیبال
۲. سالن ورزشی بسکتبال
۳. سالن ورزشی بدمینتون
۴. سالن ورزشی هندبال
۵. سالن ورزشی بسکتبال
۶. استخر شنای دانشگاه
۷. زمین چمن فوتبال

تشکل ها

  • انجمن اسلامی دانشجویان
  • جامعه اسلامی دانشجویان
  • بسیج دانشجوئی
  • جهاد دانشگاهی

 

امکانات خوابگاهی

 

 

خوابگاههای دانشجوئی: دانشگاه تعدادی خوابگاه برای استفاده دانشجویان غیربومی دارد که با توجه به محدود بودن این امکانات، با شرایط زیر و رعایت اولویت در ابتدای هر ترم به دانشجویان واجد شرایط واگذار می گردد.

  • دانشجویانی می توانند از خوابگاههای دانشجوئی استفاده کنند که از هیچ گونه کمک مؤسسات دیگر و وام مسکن صندوق رفاه استفاده ننمایند، شاغل هم نباشند، به دانشجویان ساکن در شهرستانهای حومه اصفهان و خمینی شهر، شاهین شهر، نجف آباد، اصولاً خوابگاه واگذار نمی گردد. این دسته از دانشجویان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به اداره خوابگاههای حوزه معاونت دانشجوئی مراجعه نمایند. ظرفیت اتاقهای دانشجویان کارشناسی ۴ نفر، کارشناسی ارشد ۳ نفر، دکتری غیربومی ۲ نفر و دکتری بومی ۳ نفر می باشد.

 

  • ودیعه مسکن جهت دانشجویان متأهل کارشناسی که ساکن خوابگاه نباشند تا سقف ۰۰۰/۵۰۰/۵ ریال،کارشناسی ارشد و دکتری ۰۰۰/۰۰۰/۱۲ ریال، براساس ضوابط و قوانین صندوق رفاه دانشجویان تعلق خواهد گرفت.

منبع: شبکه رشد

 



 




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

معرفی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
 

هسته اولیه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده‌ای است به نام دانشکده مخابرات که در سال ۱۳۰۷ هجری یعنی ۷۵ سال پیش در محل فعلی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تأسیس شده و در سال ۱۳۱۸ هجری اساسنامه آن به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسیده است.

 

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با ساختار فعلی در ابتدا در سال ۱۳۵۹، در پی تصویب ستاد انقلاب فرهنگی از ادغام ۹ مرکز آموزش عالی و با عنوان « مجتمع دانشگاهی فنی و مهندسی » بنیاد نهاده شد و سپس در سال ۱۳۶۲ نام آن به « دانشگاه فنی و مهندسی» و در سال ۱۳۶۷ به «دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی » تغییر یافت.

علاوه بر رشته مخابرات با قدمت ۷۵ ساله، رشته نقشه برداری این دانشگاه ۴۹ سال و دانشکده مهندسی مکانیک آن ۳۰ سال قدمت دارند. فعالیت‌های آموزشی دانشگاه در حال حاضر در شش دانشکده مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی نقشه برداری، مهندسی صنایع و علوم و با ۱۶ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، ۴۴ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۴ رشته تحصیلی در مقطع دکترا متمرکز است. از مجموع بیش از ۳۷۵۴ نفر دانشجوی دانشگاه ، بیش از ۲۹۱۳ نفر در مقطع کارشناسی، ۷۶۳ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۷۸ نفر در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند.

دانشکده ها، امکانات تحقیقاتی و مطالعاتی :

این دانشگاه دارای ۶ دانشکده مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، علوم، مهندسی صنایع و مهندسی نقشه برداری است. دانشکده مهندسی برق دارای اولین آزمایشگاه آنتن در کشور است.

مراکز تحقیقاتی :

مرکز علوم و فنون و مرکز مشاوره و تحقیقات دفتر مرکزی این دانشگاه به عنوان مراکز تحقیقاتی مشغول فعالیت هستند.

آزمایشگاه ها :

این دانشگاه دارای تعداد زیادی آزمایشگاه است که در آن ها علاوه بر آموزش دانشجویان توان کارهای تحقیقاتی وجود دارد.

کتابخانه مرکزی :

دانشجویان و کارکنان این دانشگاه از امکانات ۶ کتابخانه در دانشکده ها و سازمان مرکزی این دانشگاه بهره مند هستند. در کتابخانه مرکزی ۹ هزار و ۸۰۹ جلد کتاب فارسی، ۲۳ هزار و ۶۴۱ جلد کتاب غیر فارسی ، ۱۰۶ عنوان مجله لاتین و ۵۰ عنوان مجله فارسی موجود است. این کتابخانه ۹ بانک اطلاعاتی دارد. همچنین یک هزار و ۷۰۰ عنوان منابع غیر چاپی در زمینه عمران، ۲ هزار و ۲۰۰ عنوان در زمینه علوم، و ۶۷۰ فقره در زمینه برق موجود است.

اعضای هیات علمی و دانشجویان :

در این دانشگاه ۳ هزار و ۷۵۴ دانشجو در حال تحصیل هستند. ۲۳۲ نفر عضو هیات علمی این دانشگاه می‌باشند.

امکانات و خدمات دانشجویی :

در حال حاضر ۸ خوابگاه مخصوص متاهلین، ۳ خوابگاه خواهران، و ۵ خوابگاه برادران در این دانشگاه موجود است. دانشجویان از خدمات مشاوره دانشجویی، اجتماعی، فرهنگی و روان شناسی، برخوردارند و خدمات رفاهی همچون وام تحصیلی و مسکن، بیمه خدمات درمانی و حوادث، سلف سرویس، خدمات بهداشتی و درمانی به آنان ارایه می شود.

امکانات ورزشی :

این دانشگاه دارای سالن بدنسازی در خوابگاه ها و دانشکده ها، ۳ زمین روباز به طور جداگانه برای بسکتبال، والیبال و فوتبال و ۲ زمین تنیس روی میز است. هر رشته ورزشی نیز یک سالن اختصاصی به صورت ایستگاه تندرستی غیر فعال دارد.

برخی فعالیت های دانشگاه :

راه اندازی دوره‌ها و رشته‌های خاص

- دوره بین‌المللی (JIK)، عمران با همکاری دانشگاه ITC هلند و وزارت جهاد کشاورزی

- دوره بین المللی مشترک هوا فضابا همکاری دانشگاه مالک اشتر

- سه دوره دکتری برق، مکانیک و سنجش از راه دور در رشته ماهواره

- همکاری‌های علمی بین دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه هانوفر آلمان

- راه اندازی دوره‌های مشترک در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی خود رو بین دانشگاه کینگزستون انگلستان و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

- راه اندازی دوره‌های مشترک کارشناسی‌ هوا فضا بین دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه تکنولوژی هوانوردی روسیه

- امضای تفاهم نامه با دانشگاه MADI روسیه

- امضای تفاهم نامه با دانشگاه ساوت استرالیا

- امضای تفاهم نامه با دانشگاه اروپایی لفک قبرس

- امضای تفاهم نامه با دانشگاه کاردیف انگلستان
- امضای تفاهم نامه با دانشگاه مونیخ آلمان
-دانشجوی دکترای مشترک با یکی از دانشگاه‌های فرانسه

دانشگاه و افتخارات :

با نگاهی به آمار ۲۲۸ نفری راه یافتگان این دانشگاه در آزمون ورودی کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۱ در مقایسه با تعداد ۸۰۰ نفر دانشجوی تازه وارد به دانشگاه در همین سال، جلوه این موفقیت را در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نمایان‌تر خواهد کرد.

جالب تر آن که دو رتبه اول در رشته‌های مهندسی عمران، نقشه برداری و مهندسی صنایع و رتبه‌هایی چون ۲، ۳، ۵، ۶، ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۲در آزمون مذکور به این دانشگاه اختصاص یافت.

همچنین در آزمون کارشناسی ارشد سال تحصیلی ۸۲-۸۳ دانشجویان رشته مهندسی نقشه برداری این دانشگاه رتبه‌های ۱ تا ۱۰ را کسب نمودند.

آمارهای مذکور نشان می‌دهد به نسبت هر ۳ نفر دانشجوی ورودی جدید در سال ۱۳۸۱ بیش از یک نفر در آزمون ورودی کارشناسی ارشد همین سال در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شده اند.

همچنین دارندگان رتبه‌های اول سه رشته مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی نقشه برداری و چند رتبه دیگر تک رقمی در آزمون دو سال گذشته از دانشجویان این دانشگاه بوده‌اند.

برخی ابتکارات :

- طراحی و ساخت دستگاه برش شیشه از طریق اعمال شوک حرارتی

- طراحی و ساخت روبات مذاب ریز

- طراحی و ساخت میزآموزشی الکترونیک

- طراحی و ساخت مدل آموزشی خودروهای پیکان و پراید

- طراحی و ساخت بسیاری از وسایل آزمایشگاهی و کمک آموزشی

- ساخت دستگاه چند منظوره خستگی

- طراحی و ساخت کراس آرم‌های کامپوزیتی

- طراحی و ساخت مواد کامپوزیتی FML برای صنایع دفاعی

- طراحی و بهینه سازی بدنه و دینامیک خودرو

- طراحی و کنترل و شبیه سازی روبات راه رونده دو پا

- طراحی یک الگوریتم تطبیقی کاربردی برای اتوپایلوت موشک‌ها

- طراحی و ساخت دستگاه SMD

- استخراج مدل رفتاری سازه‌های مقاوم در مقابل انفجار

- طراحی و ساخت بال کامپوزیتی

- طراحی و ساخت نشت سنج اجاق‌های مایکروویو

- طرح سیستم اطلاعات جغرافیایی شهر شیراز

- طرح Web GIS راه های کشور

برخی گردهمایی‌های علمی :

- ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی مکانیک
- چهارمین کنفرانس دانشجویی صنعتی سیستم‌های هوشمند
- ششمین کنفرانس مهندسی برق
- پنجمین کنگره‌ همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت
- نخستین کنفرانس بین المللی مهندسی محیط زیست
- دومین کنفرانس ماشین بینایی و پردازش تصویر ایران
- نخستین کنفرانس تخصصی نرم افزارهای مهندسی عمران
- دومین سمینار تخصصی‌ هادی های خطوط انتقال نیرو
- هفتمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق

 

منبع: وبسایت دانشگاه خواجه نصیر




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

معرفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
 

دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، یکی از با سابقه ترین مؤسسات آموزش عالی کشور در زمینه فنی و مهندسی است .
این دانشگاه ، در طول سال ها فعالیت مستمر ، به خصوص بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ، خدمات گسترده ای در راستای اهداف آموزش عالی و تحقیقاتی کشور ارائه کرده است .

تاًسیس و شکل گیری اولیه دانشگاه در آبان ماه ۱۳۳۵ است. در آن زمان ، هسته اولیه دانشگاه ، به عنوان “پلی تکنیک تهران” به منظور توسعه فعالیت های دو موًسسه فنی وقت ، “انستیتو مهندسی راه وساختمان “و “هنرسرای عالی” شکل گرفت . در سال ۱۳۳۶ اولین دوره دانشجویان ازطریق آزمون داخلی پذیرفته شدند و از سال ۱۳۳۷ فعالیت آموزشی پلی تکنیک تهران ، به طور رسمی با پنج رشته مهندسی : “برق و الکترونیک” ، “مکانیک “،”نساجی”،”شیمی “و “راه و ساختمان ” آغاز شد .
با رشد تدریجی پلی تکنیک تهران تا سال ۱۳۷۵، پنج بخش به شرح زیر به دانشکده اضافه شد .
دانشکده فنی : این دانشکده هسته اصلی پلی تکنیک تهران را ایجاد کرده و از ۶ انستیتو یا گروه آموزشی تحت عنوان ” مهندسی برق و الکترونیک ” ، ” مهندسی شیمی و پتروشیمی ” ، ” مهندسی نساجی و پلیمر” ، ” مهندسی مکانیک ” ، ” مهندسی معدن ” و ” مهندسی صنایع ” تشکیل شد .
دانشکده تربیت دبیر فنی و علوم : در سال ۱۳۵۵ با همکاری وزارت آموزش و پرورش تاًسیس شد .
دانشکده علوم پایه و کامپیوتر : این دانشکده به منظور ارائه درس های پایه برای دانشجویان دیگر دانشکده ها ایجاد شد . دانشجویان این دوره ها ، مدرک تحصیلی از دانشکده دریافت نمی کردند.
انستیتو تحصیِلات تکمیلی و تحقیقات : به منظور اداره و سرپرستی مقطع کارشناسی ارشد و امور تحقیقاتی دانشگاه دایر شد . در آن زمان ۵ دوره کارشناسی ارشد و یک مؤسسه تحقیقاتی با عنوان ” مرکز تحقیقات صنایع غذایی ” زیر نظر این انستیتو اداره می شد .
سرپرستی مدرسه عالی راه و ساختمان نیز از سال ۱۳۵۶ به پلی تکنیک تهران واگذار شد و به این ترتیب این واحد به عنوان پنجمین بخش از پلی تکنیک تهران محسوب شد .
پلی تکنیک تهران در جریان انقلاب اسلامی ، یکی از پایگاه های فعال دانشگاهی بود و در به ثمر رسانیدن انقلاب اسلامی نقش فعالی بر عهده داشت .
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ، پلی تکنیک تهران در سال ۱۳۵۸ تبدیل به دانشگاه شد و به افتخار ، رادمرد تاریخ معاصر ایران ، ” امیر کبیر ” که به گسترش و توسعه پایه های علم نوین و صنعت در کشور اهتمام داشت ، به نام دانشگاه صنعتی امیر کبیر نامگذاری شد . این دانشگاه به منظور توسعه و گسترش در زمینه های فنی و مهندسی و همسویی با هدف های علمی و فرهنگی انقلاب تجدید سازمان یافت و در این راستا تحولات چشمگیری در آن صورت گرفت ، اهم این تحولات به این شرح است :
دانشکده تربیت فنی و علوم ، به علت مطابقت هدف های آن با مراکز تربیت معلم از دانشگاه صنعتی امیر کبیر جدا و در مجموعه دانشگاهی تربیت معلم قرار گرفت .
مدرسه عالی ساختمان ، از دانشگاه صنعتی امیر کبیر جدا و به مجموعه ای تحت عنوان دانشگاه خواجه نصیر طوسی اضافه شد .
ایجاد دانشکده ها و دوره های جدید به خصوص دوره های تحصیلات تکمیلی ، که منجر به تأسیس ۶ دانشکده جدید درطول سال های ۱۳۷۴_ ۱۳۶۷ شد .
هم اکنون دانشگاه صنعتی امیر کبیر دارای ۱۴ دانشکده ، ۱۵ آزمایشگاه ، ۲۳ کارگاه و دو شعبه در شهرهای بندرعباس و ماهشهر است . همچنین ۷۰۰۰ دانشجوی دوره کارشناسی در ۳۳ رشته ، ۱۲۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد در ۴۳ رشته و ۲۰۰ دانشجوی دوره دکترا در ۳۴ رشته این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند . دانشکده های دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکتیک تهران) به شرح زیر می باشد:

* دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی معدن، متالورژی و نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی شیمی و صنایع غذایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی هسته‌ای و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی کشتی سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشگاه صنعتی امیرکبیر واحد تفرش
* دانشگاه صنعتی امیرکبیر واحد ماهشهر

دانشگاه صنعتی امیر کبیر در عرصه صنعت و علوم آمورش عالی موفقیت های چشمگیری را کسب کرده است که می توان به موارد زیر اشاره کرد :
کسب حدود ۲۰ جایزه درجشنواره های بین المللی و جوان خوارزمی
کسب رتبه اول ارتباط دانشگاه و صنعت در سه دوره
کسب رتبه اول در نمایشگاه های دستاوردهای تحقیقاتی در ۴ دوره
دریافت لوح افتخار به عنوان فعال ترین دانشگاه فنی و مهندسی در زمینه پذیزش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد .
برگزاری بیش از ۲۰ کنفرانس ملی و بین المللی طی سالهای اخیر

 

 

 

منبع: سایت دانشگاه امیرکبیر تهران، ویکی پدیا




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 33
بازدید کل : 24522
تعداد مطالب : 79
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

Alternative content